Quake Live

November 18, 2014 | By Spelsoffan | Filed in: Recensioner.

Quake Live är det nyaste spelet i Quake-serien. Quake 3 var det största och mest populära spelen i serien. ID Software bestämde sig att, tillsammans med Raven Software utveckla Quake 4 som släpptes 2005. Quake 4 nådda inga större framgångar och man kan nog kalla det en flopp. ID bestämde sig sedan för att göra ett nytt försök med det populära spelet. De började då utveckla Quake Live som skulle vara ett spel som var free 2 play där intäkterna skulle komma från reklam och att spelare betalade för premium-konton. Med premiumkonton kunde man spawna servrar och starta privata games och lite annat smått och gott. Det kostade inte speciellt mycket heller. Ett års prenumeration av premium kostade några hundralappar och var väldigt överkomligt.

Quake Live baserade sig på Quake 3 och var väldigt likt i många avseenden med vissa förnyelser. Gillar man FPS-spel med stor utmaning är Quake Live ett fenomenalt spel. Det är mycket snabbare än de flesta andra FPS-spel och har ett ganska avancerat rörelsesystem som gör att man kan röra sig väldigt snabbt över banan. Detta rörelsesystem var från början en bugg i det första quakespelet som gjorde att om man strafeade och styrde åt sidan när man hoppade så fick man upp högre fart. Det här utnyttjades av bra spelare och istället för att åtgärda buggen så förfinade de tekniken så att det blev en del av spelet. Detta fenomen fick vara kvar i de kommande spelen och har blivit en av de fenomen som definierar Quake. Ett annat fenomen är rocketjump. När man har sitt raketgevär kan man skjuta i marken vid sina fötter samtidigt som man hoppar för att nå extra höjd. Man tar lite skada av detta men man kan få en otrolig fart och höjd på sina hopp så det kan i många fall vara värt det. Rocket jumps och Strafe jumps är något unikt för Quake

Quake Live har flera olika speltyper. Det går att spela Deathmatch, team deathmatch, Capture the flag och Clan Arena. I deathmatch spelar man en mot en i en duell under 10 minuter. Den som lyckats döda motståndaren flest gånger vinner. När det är stora tävlingar i Quake är det i regel deathmatch som spelas. De bästa spelarna i världen möter varandra och spelar oftast 3 matcher där den som först vinner 2 matcher står som segrare. Team Deathmatch är samma sak, fast med 4 spelare per lag. Det fungerar på samma sätt och det går ut på att ens eget lag ska ha dödat motståndarlaget fler gånger än de har dödat ens eget lag. När man blir dödad i Team Deathmatch (TDM) så vaknar man upp igen efter ungefär 3 sekunder och det är alltså alltid många spelare på kartan och mycket action.

Capture the flag är en klassisk spelstil där man ska försöka att ta sig in i motståndarens bas, sno deras flagga och ta hem den till sin egen bas. Detta är det som ger poäng i CTF. Det spelar ingen roll hur många man dödar eller hur många gånger man tar, det enda som spelar roll är hur många gånger man lyckas ta deras flagg jämfört med hur många gånger de lyckas ta ens egen. Om man tagit deras flagg och lyckas få hem den till sin egen bas så får man ett poäng, direkt efter att man tagit poängen så finns en ny flagga på plats i deras bas och man ska försöka ta den igen. Om man blir dödad när man tagit flaggen så tappar man den på stället där man dog. Då gäller det för ens lagkamrater att hämta flaggan innan en motståndare gör det. Om en motståndare nuddar flaggen så återvänder den omedelbart till deras bas, Om någon i ditt lag nuddar flaggen så blir denna flaggbärare och ska försöka att ta sig till hem till sin bas och ”cappa” som det kallas när man tar poäng för att ha captured enemy flag.

Clan Arena (CA) är ett ganska roligt spelsätt där man spelar i lag. Det är två lag och man spawnar med alla vapen med full ammo. Man har också fullt HP och full Armor. Det finns dock inga powerups på banan. Det finns ingen ammo, ingen hp, ingen armor utan man måste hushålla med det man spawnar. Om man dör så är man död tills omgången är klar. Det gäller alltså att oskadliggöra motståndarlaget innan de oskadliggör en själv. Det lag som först dödar alla motståndare vinner rundan och får en poäng. Man kör vanligtvis först till 10 poäng.

Quake Live är ganska snyggt även om det inte riktigt går att jämföra med de moderna Cod- och Battlefield-spelen. Det har en helt annan typ av grafik och fokus i Quake är inte på att ha snygga solstrålar, häftiga palmer och verklighetstrogna vapen. Quake har snarare fokus på precision, snabbhet och reaktionsförmåga. Det är ett svårt spel att bemästra och det är antagligen en av orsakerna till att det inte blivit så populärt i dagsläget. De gamla rävarna är helt enkelt för bra att noobs som kommer in blir ägda och tröttnar. Då går istället till ett spel där de inte blir totalt dominerade från start eftersom orken att försöka bli duktig är för låg. Det här är bara egna spekulationer och inte någon fakta. Men efter att ha spelat ganska mycket Quake så upplevs de flesta andra FPS-spel som ganska långsamma och lätta.

Här är en fragmovie från Quake Live som visar hur snabbt och häftigt det är.


Comments are closed here.